19 sierpnia 2020

E-sklep, jak prowadzić działania w Internecie?

Handel w Internecie przeżywa właśnie swój bardzo duży rozkwit. Biorąc pod uwagę pandemię koronawirusa, która w wielu krajach spowodowała liczne obostrzenia, zwłaszcza brak możliwości robienia zakupów w sklepach stacjonarnych. Do dziś w niektórych krajach jest to zabronione, a nawet jeśli już nie jest zakazane, nadal większość osób stara się unikać dużych skupisk ludzkich, a takimi są między innymi galerie handlowe i markety. W świetle tych wydarzeń, a mając jednak potrzeby zakupowe, klienci przerzucili się do Internetu, co zresztą polecały rządy i epidemiolodzy. Zakupy za pośrednictwem Internetu są pod tym względem dużo bezpieczniejsze dla odbiorców, stąd wiele osób przekonało się do tej metody.

Sporo klientów dotychczas miało opory przed korzystaniem ze sklepów internetowych, wolą obejrzeć produkt, wziąć do ręki, przymierzyć, zanim podejmą decyzję. Sytuacja jednak zmusiła ich do tego rodzaju zakupów, a e-sklepy przygotowały szereg udogodnień. Ci, którzy spróbowali i im się spodobało, zapewne będą korzystali z e-handlu dalej. Dlatego obecne czasy to bardzo dobry moment na to, żeby prowadzić wzmożone działania marketingowe dla e-sklepu, gdyż na pewno będą one miały dużo skuteczność.

Jak prowadzić marketing dla sklepu internetowego?

Najpierw dokładnie wszystko przemyśl i przeanalizuj. Nieprzemyślane działania w marketingu najczęściej kończą się wyrzuceniem pieniędzy w błoto, a tego chyba byś nie chciał. Najlepiej przy tworzeniu planu wesprzeć się badaniami rynku, analizami branży. Żeby się nie pomylić w tym ważnym etapie, dobrze jest skorzystać z pomocy profesjonalistów, bo pomyłki na tym etapie mogą nas kosztować zdecydowanie więcej niż ich usługa.
W planie marketingowym należy określić grupę docelowych odbiorców, cel kampanii, metody prowadzenia działań marketingowych, budżet. Ważne jest ustalić KPI, czyli wskaźnik efektywności działań, zrobić założenie, że będzie on na konkretnym poziomie. To pozwoli w doborze metody.

Kanały marketingu dla e-sklepu.

Obecnie dostępny jest coraz szerszy zakres działań, które możesz prowadzić. To dobrze, bo największą skuteczność mają kampanie łączone, czyli prowadzenie działań kilkoma sposobami naraz

Content marketing, czyli marketing treści.

Polega on na dostarczaniu Twoim odbiorcom wartościowych treści. Jest to bardzo dobra metoda, ponieważ każdy tutaj otrzymuje konkretne korzyści. Konsument dostaje porady, informacje na temat użytkowania produktu, wiedzę branżową, tajemnice zawodowe. Ty natomiast otrzymujesz uwagę klienta i możesz zaprezentować mu swoją markę, zyskując jego przychylność. Możesz zaprezentować się, jako profesjonalna firma, lider danej branży. Co więcej, możesz wpłynąć na zdanie klienta o produkcie, zainspirować jego myślenie o Twoim produkcie, uwypuklić Twoje atuty. Inną sprawą jest dystrybucja treści, najbardziej polecaną metodą jest prowadzenie bloga i promowanie go w mediach społecznościowych. Blog również ma bardzo pożądany wpływ na pozycjonowanie naszej strony internetowej, więc bardzo warto go prowadzić.

Skoro już o pozycjonowaniu mowa.

To bardzo skuteczne narzędzie do pozyskiwania klientów bezpośredni z wyszukiwani klientów zainteresowanych naszymi produktami. Co więcej, jeżeli dobrze się wypozycjonujemy, nasza strona może się wyświetlać nawet wtedy, kiedy internauta wpisze nazwę naszej konkurencji, alternatywnych produktów, nazwę branży, produktów podobnych. To potężne narzędzie do zdobywania klientów. Jak się zapewne jednak domyślacie, wszyscy chcą być wypozycjonowani jak najlepiej, więc bycie na pierwszej stronie w Google to rzecz trudna. Zależy to oczywiście od tego, jak popularna jest nasza branża, ile mamy konkurencji, jak ona prowadzi swoje działania w tym zakresie. Jednak musimy zdać sobie sprawę, że klient otwiera kilka najwyżej położonych stron, czy sklepów. Jak znajdzie to, czego szukał, nie idzie dalej. Warto więc być wysoko.

Media społecznościowe, czyli prowadzenie profilu firmowego.

Może się wydawać, że social media to błahostka, medium dla młodych ludzi. Tylko że mają one niesamowitą skuteczność sprzedażową i to nie tylko wśród młodzieży. Trzeba pamiętać, że każde medium ma swój przekrój odbiorcy oraz swoją specyfikę – Instagram jest bardziej od promowania kosmetyków, dizajnu, wyrobów hand made, czyli raczej produkty dla kobiet, Facebook to wiele branż i spory przekrój użytkowników, TikTok to już typowo portal dla młodzieży, natomiast Twitter to medium raczej dla profesjonalistów, dziennikarzy, polityków, osób publicznych. Żeby zaistnieć w mediach społecznościowych, musisz mieć trochę wiedzy, jak się po nich poruszać, albo zatrudnić agencję, specjalizującą się w social media marketingu. Dobrze jest wykorzystać ten sposób, ponieważ daje nam on możliwość dotarcia do interesującej nas grupy docelowej, co sprawia, że reklama jest bardziej skuteczna i wymaga mniej nakładów finansowych.

 

Reklamy płatne.

W przypadku sklepów internetowych reklama ta bywa naprawdę skuteczna. Reklamy takie polegają na wyświetlaniu bannerów bocznych, czy górnych w przeglądarce, w mediach społecznościowych czy na różnych stronach internetowych. Obecnie możemy tę reklamę bardzo mocno personalizować, ponieważ większość sklepów przechowuje informacje o tym, co klient przeglądał na ich stronie. Jeżeli rozglądałeś się w Internecie za biżuterią, przeglądarka będzie wyświetlała Ci reklamy sklepów z biżuterią, a nawet konkretne modele, pasujące do Twoich preferencji. Niektórzy uważają, że to bardzo przydatne. Poza tym, jeśli klient nie zdecydował się na dany produkt, tylko odłożył zakup na później, przeglądarka będzie mu o tym produkcie przypominała. To narzędzie bardzo wspiera sprzedaż. Często można również wybrać formę płacenia za kliknięcia, a nie wyświetlenie, zatem nie jest to bardzo drogi sposób prowadzenia marketingu.

Influencer marketing.

To sposób na zwiększenie swojej sprzedaży poprzez współpracę ze znaną osobistością internetową. Nie ma co ukrywać, że jest to koszt, ale jeżeli nie jesteśmy wielką marką, możemy wybrać influancera, który nie jest jednym z czołówki, jeśli chodzi o popularność. Najważniejsze jest, żeby wybrać osobę, która porusza się w naszej branży, jest idolem dla naszych potencjalnych odbiorców. Influancerzy z reguły skupiają się na jakiejś konkretnej społeczności, stąd też możemy łatwo przedstawić nasz produkt właśnie jej. A że to sposób skuteczny – wiadomo stąd, że taki influancer ma bardzo duży wpływ na swoją publikę. Prezentując nasz produkt, podnoszą go do rangi modnego, na czasie, każdy musi to mieć. Taka współpraca może się bardzo opłacić.

Marketing szeptany.

Korzystając z tego rodzaju działań, jesteśmy w stanie dotrzeć do szerokiego grona osób, które szukają informacji w Internecie o naszym produkcie. Polega on na inspirowaniu pozytywnych komentarzy na temat naszego produktu na forach branżowych, grupach na Facebooku, czy w porównywarkach opinii. Możemy być pewni, że mając pozytywne opinie w tych miejscach, nasza sprzedaż będzie stale rosła.

Jak widzimy, metod promowania e-sklepu jest wiele. Każda daje nam szansę na zwiększenie sprzedaży, dobrze jest połączyć kilka kanałów, żeby zwiększyć sprzedaż. Oczywiście, dajmy sobie czas i monitorujmy przebieg działań. W ten sposób będziemy mogli doinwestować te, które okazały się najbardziej skuteczne, a zrezygnować z tych, które nie przyniosły efektów. Optymalizujmy reklamę, żeby wycisnąć z niej jak najwięcej.

Click to rate this post!
[Total: 2 Average: 5]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *