Marketing w Internecie
Internet to narzędzie, które wykorzystywane jest obecnie w wielu sferach życiowych. Osoby, które chcą zaistnieć na rynku muszą dostrzec jaki potencjał drzemie w sieci, ponieważ to tam ludzie obecnie poszukują informacji odnośnie produktów i usług. Internetowy marketing to narzędzie, które każdy przedsiębiorca musi poznać.
Marketing internetowy – pojęcie
Marketing internetowy polega na wykorzystywaniu internetu w celu rozpowszechnienia informacji odnośnie swoich produktów i usług. Rozwój tej formy marketingu nastąpił od ok. 1990 roku. Proste strony informujące o poszczególnych produktach i usługach od tej pory mocno ewoluowały przemieniając reklamę internetową w narzędzie, które decyduje dzisiaj o czyimś przetrwaniu na rynku. Przede wszystkim na początku z takich usług korzystały firmy na rynku globalnym. To one przetarły szlak na tyle, że reklama w tej formie dostępna jest w zaawansowanej formie na rynku lokalnym.
Rodzaje marketingu internetowego
Wyróżniamy kilka podstawowych rodzajów marketingu internetowego:
❖ Marketing wirusowy
– jedna z odmian marketingu szeptanego. Jest to tania forma marketingu, która polega na rozpowszechnianiu informacji przez samych użytkowników sieci. Dokładnie chodzi tutaj o zbudowanie pozytywnej opinii danej marki. Dzięki temu, że informacja rozprzestrzenia się w sposób wirusowy, lawinowy, większość firm ma szansę na zdobycie nowych klientów.
❖ Email marketing
– jak sama nazwa wskazuje reklama oparta jest na wiadomościach wysyłanych na pocztę elektroniczną. Nie są to jednak natarczywe wiadomości z informacjami odnośnie kupna poszczególnych produktów. W tym przypadku mamy do czynienia z biuletynami wewnętrznymi, dziennikami elektronicznymi, newsletterami i reklamami w wiadomościach email. Do głównych zadań tej formy marketingu jest zbudowanie pozytywnych relacji z odbiorcami naszych usług oraz budowanie pozytywnego wizerunku marki.
❖ Affiliate marketing
– nazywany również programem partnerskim. Promocja biznesu on-line polegająca na reklamie marki przy pomocy stron internetowych. Każda osoba, która odwiedzi, kupi lub przeprowadzi inną operację na stronie danej firmy zaliczana jest na poczet reklamodawcy. To za nie osoba promująca produkt jest nagradzana. Godne uwagi jest to, że tego rodzaju reklamy znaleźć można w takich serwisach, jak popularny Facebook, Nasza-Klasa, My Space. Ten rodzaj marketingu cieszy się ogromnym powodzeniem ze względu na ilość użytkowników danych stron oraz ich zróżnicowania.
❖ Reklama graficzna (display)
– do wykorzystania mamy różnego rodzaju obrazki, zdjęcia, animacje, gify, itd. do wyświetlania reklamy. Po kliknięciu w daną stronę użytkownik przenoszony jest na stronę danej marki. Tego rodzaju marketing można podzielić na wiele innych grup, np.:
a) boxy 125*125,
b) buttony,
c) boxy śródtekstowe,
d) skyscrapery,
e) billboardy, mega banery, super banery,
f) reklamy na video,
g) reklamy na telefonie komórkowym,
i jeszcze wiele innych. Konkludując, w obecnych czasach display daje ogromne i chyba największe możliwości markom ją stosującym.